مقایسه مشخصات هیوندای اِلانترا، کیا سِراتو و تویوتا کرولا

به گزارش وبلاگ عینک من، تویوتا کرولا، کیا سراتو و هیوندای الانترا سه سدان آسیایی در کلاس کامپکت هستند که نزدیک به یک دهه از ورودشان به بازار خودروی ایران می گذرد.

مقایسه مشخصات هیوندای اِلانترا، کیا سِراتو و تویوتا کرولا

تویوتا کرولا، کیا سراتو و هیوندای الانترا سه سدان آسیایی در کلاس کامپکت هستند که نزدیک به یک دهه از ورودشان به بازار خودروی ایران می گذرد و طی این مدت همیشه در زمره محبوب ترین خودرو های خانوادگی جای داشته اند.

این سه قبل از موج افزایش قیمت شدید چند ماه گذشته نیز قیمت چندان معقولی نداشتند، اما بواسطه ارائه ترکیبی معقول از عملکرد فنی، امکانات رفاهی و البته چهره جذاب از گزینه های اصلی پیشِ روی خریداران بوده و هنوز که هنوز است علاقه مندان خاص خودشان را دارند.

به همین بهانه در وبلاگ عینک من نگاهی مختصر و مفید به مشخصات مختلف آن ها انداخته و داشته ها و توانایی هایشان را باهم مقایسه می کنیم.

تـویـوتـا کـرولـا

مدل موردبحث ما در این نوشتار درواقع نسل یازدهم کرولا است که بین سال های 2013 تا 2018 با کد اتاق E170 در بازار های جهانی حضور داشت.

پیشرانه کرولا در بازار ایران از نوع 4 سیلندر خطی 1987 سی سی با خروجی 145 اسب بخار و 187 نیوتن متر است که در همکاری با جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک چرخ های جلو را تغذیه نموده و ثبت شتاب اولیه طی حدود 10 ثانیه و دستیابی به سقف سرعت حدود 200 کیلومتر بر ساعت را برای این ژاپنی 1350 کیلوگرمی ممکن می سازد.

این پیشرانه در یکصد کیلومتر ترکیبی 7.3 لیتر بنزین می سوزاند که به نسبت مخزن سوخت 55 لیتری اش رقم قابل قبولی است.

کرولا در بحث ایمنی به 2 کیسه هوای جلو، ترمز های دیسکی (جلو خنک شونده)، ABS، EBD، BAS، فرمان تلسکوپی و حسگر پارک جلو و عقب مجهز شده و یک پله پایین تر از رقبا می ایستد.

به لحاظ امکانات رفاهی نیز با وجود سیستم صوتی با 6 بلندگو، خروجی USB، نمایشگر 3.5 اینچی پشت فرمان، ورود بدون کلید + دکمه استارت، رینگ های 15 اینچی و امکانات سفارشی شامل صفحه نمایش مرکزی داشبورد، کنترل نمایشگر داشبورد روی فرمان، غربیلک فرمان چرمی، کروز کنترل، جایگاه های تاشو عقب با امکان دسترسی به صندوق، تهویه مطبوع اتوماتیک، جالیوانی، زیر آرنجی عقب با جالیوانی داخلی، صفحه کیلومتر اُپتی ترون، آینه های جانبی تمام برقی، چراغ روزتاب LED، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ های جلو، سانروف و رینگ 16 اینچی شرایط بهتری ندارد.

البته باید توجه داشت همه نمونه های موجود در بازار فول آپشن نبوده و از بعضی امکانات سفارشی مذکور بی بهره اند.

فرزند تویوتا سواری دقیق، نرم و تحت کنترلی ارائه می کند و کشش پیشرانه 2 لیتری در راستا های مختلف قابل قبول به نظر می رسد. کیفیت کابین آن با وجود بهره گیری از سطوح نرم و دلپذیر، به مراتب پایین تر از دو رقیب کره ای بوده، اما در عوض جایگاه های راحت تری دارد و کاملاً جادارتر از رقباست. صندوق بار نیز حجم بیشتری نسبت به اِلانترا و سِراتو دارد و کاربردی تر می کند. کرولا همچنین در مقایسه با سراتو و الانترا ترمز های بهتر و توقف های مطمعن تر، دوام و ماندگاری بسیار بالاتر و مصرف سوخت مالی تری دارد.

در حال حاضر نمونه های موجود از نسل یازدهم تویوتا کرولا در بازار عموماً مدل 2014 تا 2016 بوده و در سه تریم GL، GLI و XLI جای می گیرند که البته تریم XLI سهم بسیار کمتری را به خود اختصاص می دهد. قیمت آن نیز بسته به شرایط بدنه، کارکرد و تجهیزات 300 تا 460 میلیون تومان است.

کـیـا سـِراتـو

سراتو از نسل اول تا سوم (2013 تا 2018) در بازار ایران حضور داشته و آخرین نمونه های وارد شده از آن فیس لیفت 2017 نسل سوم است که تغییراتی نسبت به مدل پیش از فیس لیفت دارد.

قلب سراتو نسل سوم 1999 سی سی حجم دارد و (در مدل 2013 تا 2016) در بهترین حالت 159 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور تحویلِ جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک می دهد تا چرخ های جلو را به حرکت درآورد. این ارقام در فیس لیفت 2017 به ترتیب به 150 اسب بخار و 192 نیوتن متر رسیده که برخلاف انتظار اندکی کمتر از مدل های قبلی است.

جثه 1230 کیلوگرمی سراتو با این پیشرانه، ضمن مصرف سوخت ترکیبی 8.4 لیتر پس از حدود 11 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و نهایتاً مرز 210 کیلومتر بر ساعت را لمس می کند. ظرفیت مخزن سوخت آن نیز 50 لیتر است.

کره ای ها همیشه در بحث تجهیزات مختلف حداقل روی کاغذ عملکرد خوبی داشته اند. سراتو نیز از این امر مستثنا نبوده و از ترمز های دیسکی (جلو خنک شونده)، HAC، ABS، EBD، ESC، VSM، 8 کیسه هوا جلو، جانبی و پرده ای، سامانه هشدار برخورد از جلو و حسگر پارک جلو و عقب سود می برد.

از داشته های رفاهی این خودرو نیز می توان به سیستم صوتی با نمایشگر 4.2 اینچی و 6 بلندگو، کنترل سیستم صوتی و مکالمه روی فرمان، بلوتوث، پدال های تعویض دنده پشت فرمان، دوربین عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، گرم کن و سردکن جایگاه های جلو، نمایشگر 7 اینچی لمسی سفارشی، تنظیم جایگاه راننده در 8 جهت، چراغ روزتاب LED، سامانه کنترل فشار باد لاستیک ها (فقط مدل فیس لیفت)، ورود بدون کلید + استارت دکمه ای، چراغ های هوشمند روی دستگیره و آینه های جانبی همگام با سامانه ورود بدون کلید، رینگ های 15 تا 17 اینچی، 2 حافظه مجزا برای تنظیمات جایگاه راننده، روکش چرمی جایگاه ها و فرمان، سانروف، تزئینات کربنی کابین و سامانه فرمان دارای سه حالت معمولی، راحت و اسپرت اشاره نمود.

البته باید توجه داشت همه نمونه های موجود در بازار فول آپشن نبوده و از بعضی امکانات سفارشی مذکور بی بهره اند.

کابین سِراتو نسبت به کرولا کیفیت ساخت بالاتری دارد و هیجان انگیزتر از دو رقیب دیگر به نظر می رسد. سیستم فرمان آن خصوصاً در راستا های پرپیچ وخم ضعیف عمل نموده و دقت عمل و کنترل پذیری کمتری نسبت به کرولا دارد. همچنین در بحث فضای کابین و صندوق بار نیز نمره کمتری می گیرد و بواسطه لاستیک های فاق کوتاه و تعلیق اسپرت تر، به لحاظ کیفیت و راحتی سواری با اختلاف اندک پایین تر از رقبا می ایستد. اما در عوض اسپرت تر از هردو بوده و بیشتر به مذاق جوانان خوش می آید.

هم اکنون نسل سوم کیا سراتو با مدل 2014 تا 2017 در بازار کشورمان حضور داشته و با اینکه مدتی از قطع واردات آن می گذرد، به دلیل محبوبیت بسیار در سال های گذشته، مدل های مختلف آن به وفور در بازار کارنموده قابل خریداری است. در بحث قیمت نیز بسته به شرایط بدنه، کارکرد و تجهیزات باید رقمی بین 300 تا 450 میلیون تومان برایش کنار بگذارید.

هـیـونـدای اِلـانـتـرا

الانترا با نسل سوم خود در ایران شناخته شد و امروزه نسل ششم آن (کد اتاق AD) با مدل 2016 تا 2018 در بازار حضور دارد.

الانترا AD از بلوک 4 سیلندر خطی 1999 سی سی با توان و گشتاور به ترتیب 152 اسب بخار و 179 نیوتن متر و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیرو می گیرد و جثه 1350 کیلوگرمی خود را با تکیه بر چرخ های محرک جلو طی حدود 11 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر ساعت رسانده و حداکثر تا سقف 200 کیلومتر بر ساعت پیش می رود.

فرزند هیوندای برای دستیابی به این عملکرد در یکصد کیلومتر ترکیبی به 7.4 لیتر بنزین نیاز دارد که از باک 50 لیتری اش تأمین می گردد و تفاوت فاحشی با رقبا ندارد.

این خودرو با بهره گیری از ترمز های دیسکی جلو و عقب، ABS، ESC، EBD، 8 کیسه هوا جلو، جانبی و پرده ای، سامانه کنترل فشار باد لاستیک ها، سامانه تشخیص نقاط کور اطراف خودرو و حسگر پارک جلو و عقب به لحاظ ایمنی اندکی بالاتر از سراتو و کرولا می ایستد.

در زمینه تجهیزات رفاهی نیز با وجود سیستم صوتی اینفینیتی با 6 بلندگو، ساب ووفِر و نمایشگر 5 اینچی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، فرمان برقی، کروز کنترل، گرم کن جایگاه های جلو و عقب، دوربین عقب، ورود بدون کلید + استارت دکمه ای، سانروف، تودوزی چرم، حافظه جایگاه راننده، سردکن جایگاه های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، حسگر نور و باران و چراغ روزتاب LED شرایطی مشابه سراتو و بهتر از کرولا دارد.

کابین (و صندوق بار) الانترا جادارتر از سراتو بوده و نسبت به هردو رقیب طراحی ساده تر، باکیفیت تر و به روزتری دارد. سواری الانترا همانند کرولا تقریباً نرم و راحت بوده و از این حیث بالاتر از سراتو می ایستد، اما در بحث کشش و شتاب از رقیب هموطن عقب می افتد. از نظر عملکرد فنی و دوام نیز الانترا شرایطی مشابه سراتو داشته و هرگز به پای کرولا نمی رسد.

هیوندای الانترا AD در حال حاضر با مدل 2017 و 2018 و برچسب قیمتی 400 تا 500 میلیون تومان در بازار قابل خریداری است.

منبع: فرادید

به "مقایسه مشخصات هیوندای اِلانترا، کیا سِراتو و تویوتا کرولا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه مشخصات هیوندای اِلانترا، کیا سِراتو و تویوتا کرولا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید